Ekologia a TU3JP

Forum na którym możecie rozmawiać o wszystkim co nie związane jest z 205. Lub też chcecie prowadzić sobie jakieś dyskusje na niezwiązany temat.
2mouse
Peugeot 205 Master
Posty: 2043
Rejestracja: 18 lip ndz, 2010 10:29 am
Numer Gadu-gadu: 0

Ekologia a TU3JP

Post autor: 2mouse »

Ponieważ robię dziś późno i do późna, w ramach relaksu przedpracowego postanowiłem pogrzebać w necie i dowiedzieć się co tkwi w stwierdzeniu, że samochody elektryczne są ekologiczne.

Zajrzyjmy do tematu od strony diabła.

Citroen C2. Stosunkowo popularny samochód, z niezwykle często spotykanym w koncernie PSA, znanym również w 205-tkach, silnikiem TU3, tu w wersji JP. Moc 75 KM, spalanie najczęściej w okolicach 6 litrów/100KM. Tyle też deklaruje producent w cyklu mieszanym (źródło: katalog Citroena C2, luty 2009) Mistrzowie palą nim mniej... :Y
Producent deklaruje emisję CO2 na poziomie 143g na 1km pokonanej drogi. Łatwo policzyć, że przejeżdżając 100 kilometrów wywalimy do atmosfery 14,3 kg przepaskudnego CO2

A co się dzieje u strony anielskiej? U będącego uniwersalnym remedium na zło samochodu elektrycznego?

Wziąłem pod uwagę dwa samochody. Całkowicie elektrycznego Nissana Leaf i bliskiego sercu każdego Prawdziwego Polaka Opla Amperę, który jest hybrydą, chociaż Opel unika tego określenia, we wszystkich materiałach używając określenia samochód elektryczny. :lol:

Może zastanówmy się wpierw skąd bierze się emisja CO2 w samochodach elektrycznych.
Ano z produkcji prądu. Jak wiadomo w Polsce, bo złośliwie ten kraj wybierzemy na lokalizację naszych rozważań... :twisted: produkcja prądu w sposób inny, niż w elektrowniach węglowych, jest poniżej błędu statystycznego (3%, dla przypomnienia). Być może zmieni się coś z powodu wymogu uzyskania 10,4 % ze źródeł odnawialnych w 2010 roku, co nie zostało wypełnione i ludzie zorientowani twierdzą, że przed 2020 nie ma na to szans, chyba, że zostanie użyta kreatywna statystyka.

Jednym słowem, u nas prąd równa się spalony węgiel. Ile trzeba wyprodukować CO2 żeby mieć 1 kilowatogodzinę, potrzebną do napędu odkurzacza?
Otóż biorąc pod uwagę osiągi największej i najnowocześniejszej elektrowni w Polsce, czyli Bełchatowa i jej oficjalne dane:
http://www.elbelchatow.pgegiek.pl/index ... czyszczen/

można je określić na 1097g/wyprodukowaną kilowatogodzinę. Wyprodukowaną, bo ta odebrana u nas w gniazdku jest wzbogacona w procenty ze strat na liniach przesyłowych, transformację napięcia itd. (średnio 3%). Oczywiście Bełchatów jest liderem statystyk, bowiem na przykład EC Siekierki emitują około 1300g/kWh (potrzebne źródło) :)

Jak wygląda zapotrzebowanie na prąd ww. samochodów?
Nissan twierdzi, że pojemność akumulatorów w Leaf'ie wynosi 24kWh, z czego można użyć 95%, co daje 22,8 kWh rzeczywistej pojemności. Ma to starczyć na 160 do 175km. Weźmy dla bezpieczeństwa ( w końcu zwykle producenci zawyżają parametry, zresztą sam Nissan wspomina o tym, że w trakcie eksploatacji pojemność spadnie...) wartość niższą. Jednym słowem Nissan potrzebuje 14,25 kWh na przejechanie 100km. pomnóżmy to przez 1097g CO2 wywalonego w atmosferę w Bełchatowie i dodajmy 3% na straty poniesione w najstarszej w Europie sieci przesyłowej.
Wychodzi 16,1 kg na 100km... :?:

Opel Ampera, vel Chevrolet Volt. Producent nie podaje pojemności akumulatorów, zapewnia natomiast o zmniejszonej emisji spalin. Źródła niezależne (http://nabiegu.info.pl/?p=365) podają, że pojemność akumulatorów wynosi 16 kWh, a pojemność użyteczna zaledwie 8 kWh, co wystarczy na pokonanie 48 km.
Czyli emisja Ampera jadącego za pomocą prądu wynosi 18,831 kg CO2/100km.

Hmmm... Sytuację ratuje fakt, że pozostały zasięg całkowity pokonuje za pomocą generatora opartego na silniku o pojemności 1,4, palącego do 8 litrów na 100 km.... Aha, i twierdzą że emituje 27g/km... Ciekawe, mi wychodzi, że przy spaleniu benzyny na wolnym powietrzu wyjdzie 660g/litr. Co przy 8litrach na 100km wychodzi jak byk 52,8g/km... Silniki tej pojemności o najmniejszej emisji wydalają około 112-120g CO2 na km...

Hmmm... Kłamią? Może mają technologię? To po kiego bawić się w elektryki i obciążać blisko 300 dodatkowymi kilogramami kompaktowy samochód?...

14,3 kg starej technologii versus 16,1 kg najnowszej i 18,831 kg niemieckiej ściemy

Summa summarum, jak ktoś będzie przy mnie bredził o ekologii w motoryzacji, dostanie w pysk.


Udostępniajcie, kopiujcie, ile wlezie.

Dziękuję za uwagę.
Ostatnio zmieniony 11 maja pt, 2012 5:08 pm przez 2mouse, łącznie zmieniany 9 razy.
Awatar użytkownika
MiceK
Maniak
Posty: 1969
Rejestracja: 30 lip pt, 2010 2:10 pm
Posiadany PUG: MG ZR 1.4 16v
Numer Gadu-gadu: 1295187
Lokalizacja: Warszawa/okolice
Kontakt:

Re: Ekologia a TU3JP

Post autor: MiceK »

O choroba, to rzeczywiście Ci się nudziło, ale powiem szczerze, że wyniki bardzo mnie zaskoczyły. Dzięki wielkie za przybliżenie tematu _O_
parking lotnisko modlin http://lotnisko-modlin.org/
taxi lotnisko modlin http://taxitransfer24h.pl/
Awatar użytkownika
scaliburgreg
Junior
Posty: 319
Rejestracja: 11 gru ndz, 2011 4:04 pm
Posiadany PUG: 205 XS TU3S 88'
Numer Gadu-gadu: 5932746
Lokalizacja: Ostrów Wlkp.

Re: Ekologia a TU3JP

Post autor: scaliburgreg »

Totalnie się z Tobą zgadzam. Jestem za rozwojem technologii, które pozwalają w bardziej wydajny sposób wykorzystać dostępną energię i mniej jej marnować, ale gadanie o tym, że elektryczne auta są bezpieczne dla środowiska, bo nie produkują CO2 to po prostu obłęd.

Sam Mr. so called Clarkson w 11 serii Top Geara mówił o micie Priusa, do budowy którego wykorzystywane są materiały wydobywane z różnych zakątków Świata, a w efekcie dostajemy drogi w zakupie, ciężki, powolny i w normalnym użytkowaniu zupełnie nieekonomiczny wóz. Jednym słowem zupełny bezsens.

Ale propaganda robi swoje - to paliwożercy są winni globalnego ocipienia i należy im podnosić ceny paliw, niech mają za swoje.
I fakt, że każda poważniejsza erupcja wulkanu wyrzuca w niebo tyle gazów, co wszystkie auta na Ziemi razem wzięte nie zdołają przez 100 lat jakoś nikogo nie obchodzi.
Obrazek
grzesiek309
Peugeot 205 Master
Posty: 5502
Rejestracja: 01 lis ndz, 2009 8:13 pm
Posiadany PUG: Dużo 205 & Partner V6
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:

Re: Ekologia a TU3JP

Post autor: grzesiek309 »

Ta, taka ekologia jak na przykład żarówki energooszczędne 8)7 Potrzeba więcej energii aby je wyprodukować, są trudne w recyclingu i na dodatek wytrzymują mniej niż zwykłe.

Cała ta "ekologia" to ściema i sposób na zarobienie jeszcze większej kasy :roll:
Jest Ci smutno? Jest Ci źle? Wsiądź do puga, przejedź się!
Określenie "Poranny poprawiacz nastroju" nabiera nowego znaczenia... :D
Naprawy, modyfikacje, remonty 205 i nie tylko ;) https://www.facebook.com/205renovation/
2mouse
Peugeot 205 Master
Posty: 2043
Rejestracja: 18 lip ndz, 2010 10:29 am
Numer Gadu-gadu: 0

Re: Ekologia a TU3JP

Post autor: 2mouse »

grzesiek309 pisze:Cała ta "ekologia" to ściema i sposób na zarobienie jeszcze większej kasy :roll:
Tu się nie zgodzę, nie cała... 8) Ale na pewno ta związana z niektórymi technologiami. Nie możesz zaprzeczyć, że piece CO całkowitego spalania, nie są bardziej "czyste", są i to w ewidentny sposób. I to jest temat do upowszechniania idei "ekologicznej"... Tu jest naprawdę dużo do zrobienia, myślę o tym każdego wieczora zimą, wychodząc na podwórko na działce... :Y W gardle drapie, bo wszyscy jak jeden mąż palą plastiki w kuchniach węglowych z lat 50-tych...

Ale do rzeczy. Nie uwzględniłem jeszcze dwóch istotnych szczegółów w moich wyliczeniach. Mianowicie sprawności akumulatorów. Dawniej, żeby naładować akumulator kwasowy, lub Ni-Cad, przyjmowano, że należy go potraktować prądem około 140% pojemności akumulatora. Obecnie sprawność akumulatorów wzrosła do około 80% (Li-Poly), więc i prądożerność procesu ładowania zmalała do około 115%
Ale dodajcie sobie do parametrów emisji Ampery jeszcze 15%... Porsche Cayenne V8 będzie miał lepszą emisję... :lol:

Ale też wszystkie moje wyliczenia biorą w łeb, biorąc pod uwagę "czyste" źródła energii, czyli np. reaktor jądrowy....

I po co było to cale zamieszanie z CO2?... :lol: :lol: :lol:
grzesiek309
Peugeot 205 Master
Posty: 5502
Rejestracja: 01 lis ndz, 2009 8:13 pm
Posiadany PUG: Dużo 205 & Partner V6
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:

Re: Ekologia a TU3JP

Post autor: grzesiek309 »

Zgoda, ludzie zanieczyszczają środowisko :Y I jest dużo rzeczy, które można zmienić/poprawią aby było lepiej. Chodziło mi jednak o "ekologię", o której tak trąbią wszystkie koncerny.

Rozmawiałem ostatnio ze znajomym lakiernikiem na temat "ekologicznych" lakierów samochodowych. Miały być super ekologiczne, bo przecież wodorozcieńczalne. Okazuje się, że nie są. Aby wysuszyć "ekologiczny" lakier trzeba zużyć więcej energii, wyprodukowanie też nie jest mniej energochłonne a oprócz tego są chyba jeszcze bardziej szkodliwe dla ludzi 8)7
Jest Ci smutno? Jest Ci źle? Wsiądź do puga, przejedź się!
Określenie "Poranny poprawiacz nastroju" nabiera nowego znaczenia... :D
Naprawy, modyfikacje, remonty 205 i nie tylko ;) https://www.facebook.com/205renovation/
Awatar użytkownika
tok
Junior
Posty: 474
Rejestracja: 02 paź pt, 2009 3:24 pm
Posiadany PUG: 205 CTI
Numer Gadu-gadu: 8405207
Lokalizacja: Kraków

Re: Ekologia a TU3JP

Post autor: tok »

Ja do tej ekologii dorzuciłbym jeszcze recycling. Coś z tymi akumulatorami trzeba będzie potem zrobić?
" Kto w młodości głupim nie był, ten na starość nie zmądrzeje!"...
grzesiek309
Peugeot 205 Master
Posty: 5502
Rejestracja: 01 lis ndz, 2009 8:13 pm
Posiadany PUG: Dużo 205 & Partner V6
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:

Re: Ekologia a TU3JP

Post autor: grzesiek309 »

Apropo recyclingu właśnie. Ostatnio dzwoniłem do firmy zajmującej się zbiórką odpadów. Chciałem im oddać plastiki po sprzątaniu garażu. Oczywiście przyjmą każdy plastik z samochodu po 80gr+Vat 8)7 Nie dziwnie, że potem po lasach się walają :|
Jest Ci smutno? Jest Ci źle? Wsiądź do puga, przejedź się!
Określenie "Poranny poprawiacz nastroju" nabiera nowego znaczenia... :D
Naprawy, modyfikacje, remonty 205 i nie tylko ;) https://www.facebook.com/205renovation/
Awatar użytkownika
Manwe
Peugeot 205 Master
Posty: 2013
Rejestracja: 04 wrz pt, 2009 2:48 pm
Posiadany PUG: 205 lacoste'86, 205 gti ph1'87, 309 ph1 3d graffic'89, citroen ax ph1'86, citroen bx ph1'86
Numer Gadu-gadu: 7424729
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Ekologia a TU3JP

Post autor: Manwe »

a do "mega ekologicznego priusa" trzeba dodać jeszcze ten mazutem napędzany kontenerowiec co go przepłynie do salonu 8)7
według mnie wszelkie elektryczne czy wodorowe autka a już na pewno hybrydy to ślepa uliczka i mydlenie oczu, już dawno istnieją rozwiązania znacznie prostsze i dużo bardziej wydajne np. przerobienie zasilania na alkohol(nie ma kontroli nad paliwem wiec nie wejdzie) lub silniki z rozrządem tłokowym albo tłokiem pośrednim (znikome zapotrzebowanie na paliwo dzięki spalaniu detonacyjnemu, minimalne straty energii przez co nie ma konieczności chłodzenia, nie zostaną wprowadzone właśnie przez swoje minimalne zapotrzebowanie na paliwo->koncerny naftowe)
kolejną sprawa są ekologiczne źródła prądu jak np. farmy wiatrakowe, po zbudowaniu takiej w okolicy żyje tylko trawa nawet owady się wyprowadzają przez drgania źle zaprojektowanych turbin

no to powiedział co wiedział jadę zalać puga 8)7
Obrazek
szukam zderzaków z green'a, lacoste'a, białego cj lub open'a
przygarne silnik ET3, gumowy spojler tylnej klapy Peugeot 309 gti, licznik z obrotomierzem z bx'a ph1
ODPOWIEDZ