Info o silnikah MI16 - zaczerpnięte z forum użytkowników 405
: 01 cze czw, 2006 1:11 pm
Silniki Mi16 (Multipoint Injection 16V (od ilosci zaworow)) oczywiscie wystepowaly w rownych wersjach!
Pierwsza z nich to wersja 1.9.
Mi16 1.9 byly 3 rodzaje:
XU9J4/K pojemnosc 1905ccm:
160KM przy 6500 i moment obrotowy 177Nm przy 5000obr
XU9J4/Z pojemnosc 1905ccm:
148KM przy 6400 i moment obrotowy 166Nm przy 5000obr
XU9J4 pojemnosc 1905ccm:
160KM przy 6500 i moment obrotowy 177Nm przy 5000obr
Glowna roznica mocy tkwila w stopniu sprezania. Ten mocniejszy mial 10.4:1 a ten slabszy jedynie 9.7:1, jednak to nie wszystko, roznice takze tkwily w walkach rozrzadu, ten 148 byl silnikiem bardziej ekonomicznym, takze walki mialy mniejszy wznios i mniejszy czas otwarcia zaworow. Dodatkowo pojawil sie katalizator aby spelnic normy ekologiczne spalin. Roznice maly zachodzily takze w ukladzie zasilania.
Natomiast byly takze silniki Mi16 2.0 i byly to silniki o oznaczniach:
XU10J4 o pojemnosci 1998ccm
155KM przy 6500obr oraz moment 183,5Nm przy 3500obr
XU10J4TE o pojemnosci 1998ccm - doladowany
200KM w zakresie obrotow od 4800 do 6500
294Nm uzyskiwane w zakresie od 2200 obr do 4500 obr
jednak jezeli ruszalo sie z kopyta (pedal to the metal) to wlaczal sie OVERBOOST i silniczek dostawal ekstra moc, i wtedy osiagal:
220KM w zakresie obrotow od 4500 do 6000.
323Nm w zakresie obrotow od 2400 do 4500
Silnik zostal doladowany prze zastosowanie turbo-sprezarki Garretta T25, sprezarka ladowala 1bar, jednak podczas overboosta wartosc ta rosla do 1,3 bara, a overboost byl utrzymywany przez 45sekund.
Silniki 2.0 posiadaly blok zeliwny, natomiast silniki 1.9 blok alumioniowy.
To sa silniki Peugeotowskie, tych silnikow uzywal takze Citroen, jednak Cytryny czesto mialy wprowadzone jeszcze inne modyfikacje przez co moce moga sie ciut roznic, glownie roznice wystepowaly w sterowaniu silnikami.
ciekawostek dodam ze:
Mi16 posiadaja kuty wal korbowy i kute korbowody a co do tlokow nie jestem pewien. Posiadaja takze znany z Mitsubishi Lancera EVO system natrysku oleju na denko tloka.
Silniki z serii Mi16 posiadaja najwieksze zawory ssace stosowane seryjnie w silnikach 2 litrowych 16 zaworowych w okresie w ktorym byly produkowane. Zawor ssacy ma az 34.6mm i smialo moze byc zastapiony zaworem 36.5 .
To chyba wszystko
Pierwsza z nich to wersja 1.9.
Mi16 1.9 byly 3 rodzaje:
XU9J4/K pojemnosc 1905ccm:
160KM przy 6500 i moment obrotowy 177Nm przy 5000obr
XU9J4/Z pojemnosc 1905ccm:
148KM przy 6400 i moment obrotowy 166Nm przy 5000obr
XU9J4 pojemnosc 1905ccm:
160KM przy 6500 i moment obrotowy 177Nm przy 5000obr
Glowna roznica mocy tkwila w stopniu sprezania. Ten mocniejszy mial 10.4:1 a ten slabszy jedynie 9.7:1, jednak to nie wszystko, roznice takze tkwily w walkach rozrzadu, ten 148 byl silnikiem bardziej ekonomicznym, takze walki mialy mniejszy wznios i mniejszy czas otwarcia zaworow. Dodatkowo pojawil sie katalizator aby spelnic normy ekologiczne spalin. Roznice maly zachodzily takze w ukladzie zasilania.
Natomiast byly takze silniki Mi16 2.0 i byly to silniki o oznaczniach:
XU10J4 o pojemnosci 1998ccm
155KM przy 6500obr oraz moment 183,5Nm przy 3500obr
XU10J4TE o pojemnosci 1998ccm - doladowany
200KM w zakresie obrotow od 4800 do 6500
294Nm uzyskiwane w zakresie od 2200 obr do 4500 obr
jednak jezeli ruszalo sie z kopyta (pedal to the metal) to wlaczal sie OVERBOOST i silniczek dostawal ekstra moc, i wtedy osiagal:
220KM w zakresie obrotow od 4500 do 6000.
323Nm w zakresie obrotow od 2400 do 4500
Silnik zostal doladowany prze zastosowanie turbo-sprezarki Garretta T25, sprezarka ladowala 1bar, jednak podczas overboosta wartosc ta rosla do 1,3 bara, a overboost byl utrzymywany przez 45sekund.
Silniki 2.0 posiadaly blok zeliwny, natomiast silniki 1.9 blok alumioniowy.
To sa silniki Peugeotowskie, tych silnikow uzywal takze Citroen, jednak Cytryny czesto mialy wprowadzone jeszcze inne modyfikacje przez co moce moga sie ciut roznic, glownie roznice wystepowaly w sterowaniu silnikami.
ciekawostek dodam ze:
Mi16 posiadaja kuty wal korbowy i kute korbowody a co do tlokow nie jestem pewien. Posiadaja takze znany z Mitsubishi Lancera EVO system natrysku oleju na denko tloka.
Silniki z serii Mi16 posiadaja najwieksze zawory ssace stosowane seryjnie w silnikach 2 litrowych 16 zaworowych w okresie w ktorym byly produkowane. Zawor ssacy ma az 34.6mm i smialo moze byc zastapiony zaworem 36.5 .
To chyba wszystko