Jak działa TURBO?.

Tutaj trafiaja wszystkie dobre posty ktore moga byc przydatne na pozniej.
Awatar użytkownika
Para
Peugeot 205 Master
Posty: 10182
Rejestracja: 30 cze pn, 2003 6:31 pm
Posiadany PUG: najlepszy
Numer Gadu-gadu: 1559591
Lokalizacja: Baile Átha Cliath
Kontakt:

Jak działa TURBO?.

Post autor: Para »

typowo laiczne pytanie :roll: ale poważnie jeszcze sie nie spotkałem z kimś kto by mi to mógł wytłumaczyć w racjonalny sposób. wiem co i jak. ale prosiłbym o szczegóły, gdzie ten układ sie zaczyna i kończy, itp, ile kosztuje + coś o intercoolerze bym prosił. pOzDro
Peugeot 205 GTI S16 - Galeria
Peugeot 205 GTI GTI6 2.0 - Galeria
Megane Coupe 1.4
Obrazek
NIE PYTAJ CO KLUB MOŻE ZROBIĆ DLA CIEBIE, TYLKO CO TY MOŻESZ ZROBIĆ DLA KLUBU
Awatar użytkownika
Kaktus
Maniak
Posty: 1567
Rejestracja: 12 cze czw, 2003 10:26 pm
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Post autor: Kaktus »

Hej!!

A wiec po kolei :)

Turbo = turbina, czyli "urzadzenie" z wirnikiem napedzane gazem
Sprezarka = pompa z wirnikiem, sluzaca do zwiekszenia cisnienia gazu

W samochodach, z TURBO ;) montowany jest tak naprawde zestaw nazywany Turbo-Sprezarka, czyli w jednym kadlubie znajduje sie turbinka i sprezarka, oba urzadzenia polaczone sa ze soba walkiem, a dokladniej polaczony jest wirnik turbiny z wirnikiem sprezarki.

Turbine podpina sie w uklad wydechowy, tak ze spaliny z kolektora wydechowego ida do turbiny, a z turbiny dalej leca sobie w wydech.

Spaliny napedzaja wirnik turbiny (kreci sie nawet do 100 000 obr/min), a ten placzony walkiem z wirnikiem sprezarki, napedza ow wirnik sprezarki :)

Teraz wirnik sprezarki ma tak skonstruowane skrzydelka, aby pod wplywem ruchu obrotowego zwiekszaly one cisnienie gazu (w tym przypadku powietrza).

Jak sie nie trudno domyslec, sprezarka "spreza" powietrze do cisnienia np. 1bar, i z takim cisnieniem powietrze jest WPYCHANE (a nie jak w samochodach z silnikiem atmosferycznym wsysane) do cylindrow.

To tyle jezeli chodzi o prace turbo-sprezarki.

Turbo-sprezarka przewaznie znajduje sie bardzo blisko kolektora wydechowego, chyba ze jakis maniak zrobi sobie mega kolektor, wtedy turbinkie mozna wsadzic nawet nad maske ;)

Jezeli chodzi o obieg powietrza, to powietrze pobierane jest przez filtr stozkowy, przeplywa przez przeplywomierz, idzie rura do sprezarki, tam zostaje sprezone, i rura idzie do przepustnicy, z przepustnicy do kolektora ssacego, pozniej do cylindrow, pozniej do kolektora wydechowego, pozniej do turbiny, a pozniej juz w wydech :)

Po drodze oczywiscie sa jeszcze zawory odpowiednie Blow-Off itp, ktore maja na celu utrzymywanie odpowiedniego cisnienia w dolocie... jezeli sprezarka pracuje i spreza powietrze, a my zdejmiemy noge z gazu (zamkniemy przepustnice) to aby nie wysadzic w powietrze rur doprowadzajacych powietrze, ten zaworek upuszcza cisnienie, tak aby nie bylo wieksze niz ustalona wartosc np. 1bar

Po co intercooler?
Turbina napedzana spalinami rozgrzewa sie bardzo mocno, a wraz z nia nagrzewa sie sprezarka, - powietrze plynace przez sprezarke takze sie nagrzewa, a to nie dobrze!! Tak wiec za sprezarka montuje sie intercooler, ktory ma za zadanie chlodzic powietrze, zanim one trafi do cylindrow.

Dlaczego nie mozna odrazu po ostrej jedzie gasic silnika z Turbina?
Poniewaz wirnik sprezarki i turbiny kreci sie nawet do 100 000 obr/min, tak wiec potrzebuje on super smarowania olejem, oraz aby mogl sie tak krecic potrzebuje super lozyska! Jak zgasimy silnik odrazu, to czesto turbosprezarka traci smarowanie a wirnik kreci sie jeszcze z minute jak nie wiecej!! BEZ SMAROWANIA! W dodatku rozrzany bardzo mocno! Dlatego trzeba poczekac z minutke na wolnych obrotach az troche wirnik zwolni, i sie schlodzi.

Oprocz turbo-sprezarek, stosuje sie takze KOMPRESORY - jest to dokladnie to samo co turbo-sprezarka, ale taka "wykastrowana" ;) czyli pozbawiona turbiny. Jest to sprezarka napedzana paskiem klinowym (zamiast turbina), badz tez napedzana jest elektronicznie.

Jak wiadomo duza turbina = duza wage = duza bezwladnosc = ciezkie rozkrecanie wirnika. Dlatego czesto zamiast jednej duzej turbo-sprezarki stosuje sie dwie mniejsze...

To chyba narazie tyle...
http://www.k-sport.eu - Budowa Samochodow Wyczynowych, Hamownia, Chip-Tuning.

DEAKTYWUJEMY PROGRAMOWO FILTRY FAP i DPF!!!

"Wygrywa nie ten, kto ostatni zaczyna hamowac, tylko ten kto pierwszy zaczyna przyspieszac" Tomasz Sikora
Awatar użytkownika
Para
Peugeot 205 Master
Posty: 10182
Rejestracja: 30 cze pn, 2003 6:31 pm
Posiadany PUG: najlepszy
Numer Gadu-gadu: 1559591
Lokalizacja: Baile Átha Cliath
Kontakt:

Post autor: Para »

:shock: wow jestem pełen powdziwu !! napisz tą książke wreszcie człowieku. ja na pewno ją kupie
Peugeot 205 GTI S16 - Galeria
Peugeot 205 GTI GTI6 2.0 - Galeria
Megane Coupe 1.4
Obrazek
NIE PYTAJ CO KLUB MOŻE ZROBIĆ DLA CIEBIE, TYLKO CO TY MOŻESZ ZROBIĆ DLA KLUBU
wozek
Nowicjusz
Posty: 21
Rejestracja: 12 lut czw, 2004 9:51 pm
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: wozek »

Po drodze oczywiscie sa jeszcze zawory odpowiednie Blow-Off itp, ktore maja na celu utrzymywanie odpowiedniego cisnienia w dolocie... jezeli sprezarka pracuje i spreza powietrze, a my zdejmiemy noge z gazu (zamkniemy przepustnice) to aby nie wysadzic w powietrze rur doprowadzajacych powietrze, ten zaworek upuszcza cisnienie, tak aby nie bylo wieksze niz ustalona wartosc np. 1bar
jest jeszcze jedna funkcja którą spełnia ten magiczny "zaworek" mianowicie nie upuszczenie powietrza z przewodów spowoduje niepotrzebne opory w sprężarce (co przy ALS czyli tzw. "podtrzymaniu turbiny" jest bardzo istotne przy eliminacji "turbo dziury" jeśli mówimy o jeździe sportowej) czyli dzięki upuszczeniu powietrza turbo-sprężarka ma większą "bezwładność" :idea: :idea: :idea: :D
madafaka

Post autor: madafaka »

No to skoro juz przy tym jesteśmy to: coprawda nie robione w pugu(chyba) ale może ktos wie co to jest:
1. TWIN SPARK w alfa romeo??
2.Common Rail w np toyotach??
i na jakiej zasadzie działają i jaka jest różnica pomiędzy OHC i DOHC np w Fordach??
Ostatnio zmieniony 15 kwie czw, 2004 8:23 pm przez madafaka, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Demo84
Junior
Posty: 155
Rejestracja: 04 gru czw, 2003 11:27 pm
Numer Gadu-gadu: 3082188
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Demo84 »

madafaka pisze:No to skoro juz przy tym jesteśmy to: coprawda nie robione w pugu ale może ktos wie co to jest:
1. TWIN SPARK w alfa romeo??
2.Common Rallye w np toyotach??
i na jakiej zasadzie działają i jaka jest różnica pomiędzy OHC i DOHC np w Fordach??
TWIN SPARK to chyba z angielska podwojna ISKRA (zaplonowa)
common raile chyba???
OHC to jest (over head camshaft) wałek rozrzadu w głowicy
DOHC jest to (double over head camshaft) dwa wałek rozrzadu w głowicy
OHV (over head valves) wałek rozrzadu umieszczony w bloku silnika

OHC i DOHC walek jest umieszczony nad lub obok zaworów co pozwala na precyzyjna prace rozrzadu i mozliwosc osiagania (bezpiecznego osiągania) przez silnik wysokich obrotow.

OHV wałek rozrzadu umieszczony w bloku silnika, sterowal zaworami przez dlugie dzwignie popychaczy, czyli tani stary typ montowany w slabych jednostkach napedowych. Jak mozna sie domyslec: malo precyzyjny.

Jesli sie myle to niech ktos mnie poprawi:)
Wielbiciel: Peugeot 205
Właściciel: Lancia Delta HF Turbo "MARTINI"

--< http://www.ITC.yoyo.pl >--
--< http://www.Demo.Peugeot205.pl >--
Awatar użytkownika
Ninja
Uzalezniony
Posty: 640
Rejestracja: 11 gru czw, 2003 6:42 pm
Posiadany PUG: '90 1.8 XLD (był)
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Ząbki k. W-wy

Post autor: Ninja »

Common Rail - (wspólna szyna) - sytem zasilania silnikow wysokopreznych.

Nie ma pompy wtryskowej, a silnik napedza wysokocisnieniowa pompe, ktora tloczy paliwo do szyny lub listwy lub kolektora (jak zwal tak zwal, wiadomo o co chodzi :wink: ) - wspolnego dla wszystkich cylindrow. W przewodzie tym jest utrzymywane cisnienie do 1350 barow, niezaleznie od predkosci obrotowej i obciazenia silnika. Dopiero z tego przewodu paliwo jest rozdzielane do wtryskiwaczy wyposazonych w szybko dzialajace zawory elektromagnetyczne i wtryskiwane do komory spalania.

Z duza precyzja utrzymywany jest na stałym poziomie moment wtrysku, czas jego trwania oraz dawka wtryskiwanego paliwa. Mozna dowolnie ksztaltowac wyprzedzenie lub opóźnienie momentu wtrysku.

Dodatkowa zaleta jest tzw. wtrysk pilotowy (wstępny), w mikrosekundowym czasie, tuz przed wtryskiem zasadniczym. Jego zadaniem jest wstepne nagrzanie przestrzeni spalania. W ten sposób następuje szybszy zapłon mieszanki, powolniejszy wzrost cisnienia i temperatury. Przy spalaniu jest nizszy poziom halasu.

Waznymi zaletami sa małe zużycie paliwa i male "dieslowskie kopcenie-smrodzenie" :wink:

Glowy nie dam, ale prace nad tym chyba rozpoczeli Japonczycy z Toyoty i Wlosi z FIATA. Wiem ze cwani Niemcy z Boscha kupili prawa do urzadzenia od Wlochow i nadali systemowi obecny ksztalt.

U Peugeota silniki z tym systemem maja oznaczenie HDi od "High pressure Direct injection"

U mnie by sie taki przydal :wink:
Lars

Post autor: Lars »

Ninja pisze:Common Rail - (wspólna szyna) - sytem zasilania silnikow wysokopreznych.
Dodam jeszcze, że sliniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem też są oparte na CR.
Awatar użytkownika
Kaktus
Maniak
Posty: 1567
Rejestracja: 12 cze czw, 2003 10:26 pm
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Post autor: Kaktus »

Twin Spark - to dokladnie 2 iskry :)

Alfy z tym systemem maja 2 swiece na cylinder :) Ciekawy bajer co nie ;)
http://www.k-sport.eu - Budowa Samochodow Wyczynowych, Hamownia, Chip-Tuning.

DEAKTYWUJEMY PROGRAMOWO FILTRY FAP i DPF!!!

"Wygrywa nie ten, kto ostatni zaczyna hamowac, tylko ten kto pierwszy zaczyna przyspieszac" Tomasz Sikora
madafaka

Post autor: madafaka »

łoł moja wiedza na temat motoryzacji nagle wzrosła!!!! :D wielkie dzięki!!!
jak jest w przypadku silników Puga 1.9 maja ohc,dohc czy ohv??
:D
Awatar użytkownika
Kaktus
Maniak
Posty: 1567
Rejestracja: 12 cze czw, 2003 10:26 pm
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Post autor: Kaktus »

OHC :)
http://www.k-sport.eu - Budowa Samochodow Wyczynowych, Hamownia, Chip-Tuning.

DEAKTYWUJEMY PROGRAMOWO FILTRY FAP i DPF!!!

"Wygrywa nie ten, kto ostatni zaczyna hamowac, tylko ten kto pierwszy zaczyna przyspieszac" Tomasz Sikora
Awatar użytkownika
Kaktus
Maniak
Posty: 1567
Rejestracja: 12 cze czw, 2003 10:26 pm
Numer Gadu-gadu: 0
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Post autor: Kaktus »

DOHC ma Migacz ;) czyli Mi16 :)
http://www.k-sport.eu - Budowa Samochodow Wyczynowych, Hamownia, Chip-Tuning.

DEAKTYWUJEMY PROGRAMOWO FILTRY FAP i DPF!!!

"Wygrywa nie ten, kto ostatni zaczyna hamowac, tylko ten kto pierwszy zaczyna przyspieszac" Tomasz Sikora
Awatar użytkownika
Marin205
Peugeot 205 Master
Posty: 3172
Rejestracja: 03 wrz sob, 2005 12:56 pm
Posiadany PUG: 205RG zamienione na Skodę
Numer Gadu-gadu: 4777015
Lokalizacja: Królewskie Miasto Kraków
Kontakt:

Re: Jak działa TURBO?.

Post autor: Marin205 »

przeglądałem stare tematy i trafiłem na ciekawe zapytanie jednego z naszych forumowiczów :)

proszę nie posądzać mnie o złośliwość :)
http://www.katalogi.peugeot205.pl Kliknij tu i zobacz spis katalogów z galerii.

http://www.facebook.com/Peugeot205Brochures Kliknij tu ściągnij katalog w pdf z facebooka
Munne
Peugeot 205 Master
Posty: 2689
Rejestracja: 04 paź pn, 2004 12:33 pm
Numer Gadu-gadu: 10090927
Lokalizacja: Karlstad/Lublin

Re: Jak działa TURBO?.

Post autor: Munne »

No i pieknie Kaktus wytlumaczyl o co biega szkoda ze sie tak malo wypowiada teraz.
Kazda morda pasuje do Forda!
Awatar użytkownika
Marin205
Peugeot 205 Master
Posty: 3172
Rejestracja: 03 wrz sob, 2005 12:56 pm
Posiadany PUG: 205RG zamienione na Skodę
Numer Gadu-gadu: 4777015
Lokalizacja: Królewskie Miasto Kraków
Kontakt:

Re: Jak działa TURBO?.

Post autor: Marin205 »

Munne pisze:No i pieknie Kaktus wytlumaczyl o co biega szkoda ze sie tak malo wypowiada teraz.
to prawda, jest bardzo zajęty zapewne
http://www.katalogi.peugeot205.pl Kliknij tu i zobacz spis katalogów z galerii.

http://www.facebook.com/Peugeot205Brochures Kliknij tu ściągnij katalog w pdf z facebooka
ODPOWIEDZ