Peugeot 205 1,8 D				(1983-1995)
SILNIK / o zapłonie samoczynnym, z wtryskiem pośrednim do komory wirowej typu Ricardo Comet Mark V, czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, z wałkiem rozrządu w głowicy, umieszczony poprzecznie z przodu, napędzający koła przednie
Typ silnika
-	do X 1987 / XUD7 (161)
-	od VII 1987 / XUD7 (161 A)
Silnik XUD7 (161)
Średnica cylindra			80 mm
Skok tłoka			88 mm
Pojemność skokowa			1769 cm3
Stopień sprężania			23,0
Ciśnienie sprężania
-	nominalne			2,5...3 MPa
-	minimalne dopuszczalne			1,8 MPa
Moc maksymalna			44 kW (60 KM)
Prędkość obrotowa mocy maksymalnej			4600 obr/min
Moment maksymalny			110 N×m
Prędkość obrotowa momentu maksymalnego			2000 obr/min
Silnik XUD7 (161 A)
Średnica cylindra			80 mm
Skok tłoka			88 mm
Pojemność skokowa			1769 cm3
Stopień sprężania			23,0
Ciśnienie sprężania
-	nominalne			2,5...3 MPa
-	minimalne dopuszczalne			1,8 MPa
Moc maksymalna			44 kW (60 KM)
Prędkość obrotowa mocy maksymalnej			4600 obr/min
Moment maksymalny			114 N×m
Prędkość obrotowa momentu maksymalnego			2000 obr/min
Układ rozrządu / wałek rozrządu w głowicy, podparty na trzech łożyskach, napędzany paskiem zębatym, napinacz paska mechaniczny
Luz zaworów do kontroli faz rozrządu		0,30 mm
Fazy rozrządu
Silnik A9A 
-	otwarcie zaworu ssącego			4°30¢ po ZZ
-	zamknięcie zaworu ssącego			28°30¢ po ZW
-	otwarcie zaworu wydechowego			43° przed ZW
-	zamknięcie zaworu wydechowego			0° (ZZ)
Silnik 161 A 
-	otwarcie zaworu ssącego			8° przed ZZ
-	zamknięcie zaworu ssącego			40° po ZW
-	otwarcie zaworu wydechowego			56° przed ZW
-	zamknięcie zaworu wydechowego			12° po ZZ
Luz roboczy zaworów (na zimno)
Silnik A9A
-	zawór ssący			0,15 ± 0,08 mm
-	zawór wydechowy			0,30 ± 0,08 mm
Silnik 161 A
-	zawór ssący			0,15 ± 0,05 mm
-	zawór wydechowy			0,30 ± 0,05 mm
Pasek zębaty / napędu wałka rozrządu, pompy wtryskowej i pompy cieczy chłodzącej
-	typ / Uniroyal Powergrip 58 136 ´ 1’’ lub Pirelli Isoran 136 RPP 254
-	wymiana / co 70 000 km
Układ chłodzenia / zamknięty, o obiegu wymuszonym przez pompę odśrodkową, termostat, chłodnica, zbiornik wyrównawczy, dwa wentylatory elektryczne sterowane termowyłącznikami, czujnik poziomu cieczy w zbiorniku wyrównawczym
Termostat / Calorstat
-	temperatura początku otwarcia
	-	silnik 161			81°C
	-	silnik 161 A			82°C
-	temperatura pełnego otwarcia			93°C
-	skok zaworu			7,5 mm
Wentylatory elektryczne / dwa, pracujące równocześnie, o dwóch prędkościach, AOP lub Gates
-	temperatura włączenia 1. prędkości		84° ± 2°C
-	temperatura włączenia 2. prędkości		88° ± 2°C
-	temperatura wyłączenia 1. prędkości		79° ± 2°C
-	temperatura wyłączenia 2. prędkości		83° ± 2°C
Układ smarowania / pod ciśnieniem, z czujnikiem minimalnego poziomu oleju
Pompa oleju / zębata, napędzana od wału korbowego łańcuchem jednorzędowym
Ciśnienie oleju
-	przy 800 obr/min		min. 0,2 MPa
-	przy 2000 obr/min		0,34...0,37 MPa
-	przy 4000 obr/min		0,38...0,50 MPa
Filtr oleju / z wymiennym wkładem, Purflux LS 468
Układ zasilania / wtryskowy, Bosch lub Roto Diesel
Osprzęt Bosch
Filtr paliwa / Purflux CVP 31 ADKLEV z elementem filtracyjnym Purflux C 112 lub Purflux C 180, z czujnikiem zawartości wody
Filtr powietrza / suchy, z wymiennym wkładem, AP AC AT 2051, Mann C 1760 lub Purflux A 590
Pompa wtryskowa / rozdzielaczowa, Bosch EP/VE 4/8 F 2300 R 143/523, Bosch EP/VE 4/8 F 2300 R 171/523 (od I 1984), Bosch EP/VE 4/8 F 2300 R 171-1 lub Bosch EP/VE 4/8 F 2300 R 171-2
Kolejność wtrysku (cylinder nr 1 od strony koła
zamachowego)		1-3-4-2
Ustawienie pompy / skok tłokorozdzielacza 0,3 mm po ZW pompy przy ustawieniu tłoka 4. cylindra w położeniu 0,80 ± 0,03 mm przed ZZ
Prędkość obrotowa biegu jałowego	800 ± 50 obr/min
Prędkość obrotowa przyspieszonego biegu jałowego	950 ± 50 obr/min
Prędkość obrotowa maksymalna (bez obciążenia)	5100 ± 125 obr/min
Kąt wyprzedzenia wtrysku (przy 800 obr/min)	14° przed ZZ
Obsady wtryskiwaczy / Bosch KCA 17 S 42
Rozpylacze / Bosch DN0SD 256
Ciśnienie otwarcia wtryskiwacza
-	nominalne	13 ± 0,5 MPa
-	minimalne	11,7 MPa
Świece żarowe
-	do V 1985 / Bosch 0250 201 005 lub Beru 0100 221 118
-	od V 1985 / Bosch 0250 201 019 lub Beru 0100 221 133
Osprzęt Roto Diesel
Filtr paliwa / Roto Diesel R 6260 B 595 z elementem filtracyjnym CAV 796 lub CAV 902 lub CAV 910, z czujnikiem zawartości wody
Filtr powietrza / suchy, z wymiennym wkładem, AP AC AT 2051, Mann C 1760 lub Purflux A 590
Pompa wtryskowa / rozdzielaczowa, Roto Diesel DPC R 8443 260 A 052, Roto Diesel DPC R 8443 A 262 D, Roto Diesel DPC R 8443 A 263 D, Roto Diesel DPC R 8443 B 264 F lub Roto Diesel DPC R 8443 B 930 A
Kolejność wtrysku (cylinder nr 1 od strony koła
zamachowego)		1-3-4-2
Prędkość obrotowa biegu jałowego	800 ± 50 obr/min
Prędkość obrotowa przyspieszonego biegu jałowego	950 ± 50 obr/min
Prędkość obrotowa maksymalna (bez obciążenia)	5100 ± 125 obr/min
Kąt wyprzedzenia wtrysku (przy 800 obr/min)	14° ± 1° przed ZZ
Obsady wtryskiwaczy
-	do VIII 1985 / Roto Diesel LCR 6730 705 B
-	od IX 1985 / Roto Diesel LCR 6730 705 C
Rozpylacze
-	do VIII 1985 / Roto Diesel RDN 0 SDC 6850 B
-	od IX 1985 / Roto Diesel RDN 0 SDC 6850 C albo Roto Diesel RDN 0 SDC 6850 D (z pompa wtryskową 930 A)
Ciśnienie otwarcia wtryskiwacza
-	rozpylacze 6850 B oraz 6850 C
	-	nominalne	11,5 ± 0,5 MPa
	-	minimalne	10,3 MPa
-	rozpylacz 6850 D (nominalne)	13 MPa
Świece żarowe
-	do V 1985 / Beru 0100 221 118 lub Bosch 0250 201 005
-	od V 1985 / Beru 0100 221 133 lub Bosch 0250 201 019
 
PODWOZIE
Sprzęgło / cierne, jednotarczowe, suche, ze sprężyną centralną, sterowane mechanicznie
Typ Luk
Średnica tarczy
-	zewnętrzna				200 mm
-	wewnętrzna				134 mm
Typ okładzin / Ferodo 755
Skok całkowity pedału			135...140 mm
Skrzynka przekładniowa / mechaniczna, cztero- lub pięciobiegowa plus bieg wsteczny, biegi do przodu synchronizowane
Typ
-	skrzynka czterobiegowa / BE 1/4
-	skrzynka pięciobiegowa / BE 1/5
Przełożenia
Skrzynka BE 1/4
-	I bieg
	-	do 19 I 1987				3,31 (43/13)
	-	od 20 I 1987				3,25 (39/12)
- II bieg
	-	do 19 I 1987				1,88 (32/17)
	-	od 20 I 1987				1,85 (37/20)
- III bieg				1,15 (31/27)
-	IV bieg				0,80 (28/35)
-	bieg wsteczny				3,33 (40/12)
-	przekładnia główna				3,59 (61/17)
Skrzynka BE 1/5
-	I bieg
	-	do 19 I 1987				3,31 (43/13)
	-	od 20 I 1987				3,25 (39/12)
- II bieg
	-	do 19 I 1987				1,88 (32/17)
	-	od 20 I 1987				1,85 (37/20)
- III bieg				1,28 (32/25)
-	IV bieg				0,97 (21/32)
-	V bieg				0,76 (28/37)
-	bieg wsteczny				3,33 (40/12)
-	przekładnia główna				3,59 (61/17)
Przeniesienie napędu / półosie połączone z obu stron za pomocą przegubów równobieżnych trójramiennych od strony skrzynki przekładniowej i kulowych Rzeppa od strony kół
Układ kierowniczy / mechaniczny
Przekładnia kierownicza / zębatkowa
Przełożenie				22,1
Liczba obrotów koła kierownicy			3,8
Promień skrętu
-	między ścianami				5,25 m
-	między krawężnikami				5,15 m
Kąt skrętu koła
-	zewnętrznego				31°02¢
-	wewnętrznego				37°45¢
Pompa wspomagania / hydrauliczna, Hobourn-Eaton, napędzana paskiem klinowym od wału korbowego
Pasek klinowy / Continental FO-N 605-8,5/9,5 618 La
Zawieszenie przednie / niezależne, typu Mac Pherson, ze stabilizatorem poprzecznym prętowym
Ustawienie kół przednich (samochód nie obciążony)
-	zbieżność (regulowana)				2,5 ± 1 mm (0°25¢ ± 10¢)
-	pochylenie koła (nieregulowane)				0°30¢ ± 30¢
-	wyprzedzenie sworznia zwrotnicy (nieregulowane)			1°40¢ ± 30¢
-	pochylenie sworznia zwrotnicy (nieregulowane)			8°50¢
Piasta koła przedniego / na łożysku dwurzędowym kulkowym skośnym
Zawieszenie tylne / niezależne, na pojedynczych podłużnych wahaczach wleczonych ułożyskowanych w rurowej belce poprzecznej i połączonych drążkami skrętnymi, z amortyzatorami hydraulicznymi teleskopowymi dwustronnego działania położonymi poziomo
Ustawienie kół tylnych (samochód nie obciążony)
-	zbieżność (nieregulowana)			0,6 ± 1 mm (0°06¢ ± 10¢)
-	pochylenie koła (nieregulowane)				-0°30¢ ± 30¢
Wysokość kontrolna zawieszenia tylnego (mierzona od nawierzchni 
do belki mocowania amortyzatorów tylnych - regulowana)	427 ± 7 mm
Piasta koła tylnego / na dwóch łożyskach stożkowych
Układ hamulcowy
Hamulec roboczy / hydrauliczny, dwuobwodowy (podział po przekątnej), ze wspomaganiem podciśnieniowym
Hamulce kół przednich / tarczowe, z zaciskiem pływającym i tarczami pełnymi, Bendix IV lub Girling J 48
Średnica zewnętrzna tarczy				247 mm
Grubość tarczy
-	nominalna				10 mm
-	minimalna dopuszczalna				8 mm
Nakładki cierne / Abex 223 lub Ferodo F 592
Grubość nakładek
-	nominalna				17,7 mm
-	minimalna dopuszczalna / sygnalizowana zanikiem rowka kontrolnego w środku nakładki ciernej lub zaświeceniem się odpowiedniej lampki kontrolnej w zestawie wskaźników
Średnica cylindra zacisku				48 mm
Hamulce kół tylnych / bębnowe, z samoczynną regulacją luzu szczęk, DBA lub Girling
Średnica robocza bębna
-	nominalna				180 mm
-	maksymalna po obróbce				181 mm
Okładziny cierne
-	szczęka współbieżna / Ferodo 617 lub Don 342
-	szczęka przeciwbieżna / Abex Pagid 383
Grubość okładzin
-	nominalna				5 mm
-	minimalna dopuszczalna				1 mm
Szerokość okładzin				30 mm
Średnica cylinderków				19 mm
Pompa hamulcowa / w układzie tandem, Bendix lub Teves
Średnica tłoków				19 mm
Skok tłoków				16/14
Urządzenie wspomagające / podciśnieniowe, typu Isovac, Bendix lub Teves
Średnica tłoka				177,8 mm (7‘’)
Pompa podciśnienia / napędzana od wału korbowego
-	typ / Pierburg PE 205.20
Pasek klinowy / napędu pompy podciśnienia
-	typ / Kleber Venuflex 2 AV 10 Lp 530/540 La
Hamulec awaryjny / działający mechanicznie na hamulce kół tylnych
Koła i ogumienie
Obręcze / 4,5 B 13 lub 5 B 13
Ogumienie / 145 R 13 S lub 165/70 R 13 S
Ciśnienie w ogumieniu
-	ogumienie 145 R 13 S
	-	przód				0,20 MPa
	-	tył				0,21 MPa
-	ogumienie 165/70 R 13 S
	-	przód				0,19...0,20 MPa
	-	tył				0,19...0,20 MPa
 
WYPOSAŻENIE ELEKTRYCZNE
Akumulator / 12 V 42 A×h lub 12 V 50 A×h, minus na masie
Alternator / Bosch 0120 489 259, Mitsubishi A 002 T 26 391 lub Bosch 0120 489 258
Pasek klinowy / napędu alternatora
-	typ / Hutchinson Poly V 698 K 93 502 291 80
Rozrusznik / Bosch 0001 110 017, Bowsch 0001 314 034 lub Mitsubishi M 001 T 50 172
Bezpieczniki / 2 ´ (12 V, 5 A), 3 ´ (12 V, 10 A), 2 ´ (12 V, 20 A), 4 ´ (12 V, 25 A)
Żarówki
-	świateł mijania i drogowych			40/45 W lub H4 55/60 W
-	świateł pozycyjnych przednich			5 W
-	kierunkowskazów przednich i tylnych			21 W
-	świateł hamowania/pozycyjnych tylnych			21/5 W
-	świateł cofania				21 W
-	światła tylnego przeciwmgłowego			21 W
-	oświetlenia tablicy rejestracyjnej			5 W
 
Momenty dokręcania
-	śrub głowicy
	Do VIII 1986 (śruby z łbem sześciokątnym)
	-	1. etap				30 N×m
	-	2. etap				60 N×m
	-	3. etap				odkręcić o 90°
	-	4. etap				60 N×m
	-	5. etap (po 10 min pracy przy 3000 obr/min i odczekaniu
		3,5 h)				odkręcić o 90°
	-	6. etap				70 N×m
	Od IX 1986 (śruby Torx)
	-	1. etap				30 N×m
	-	2. etap				70 N×m
	-	3. etap				dokręcić o 120°
-	pokryw łożysk wałka rozrządu			15 N×m
-	nakrętki osi napinacza paska zębatego			20 N×m
-	koła zębatego wałka rozrządu			35 N×m
-	śruby regulacyjnej napinacza paska zębatego			20 N×m
-	nakrętki koła zębatego pompy wtryskowej			50 N×m
-	obsad wtryskiwaczy do głowicy			90 N×m
-	wtryskiwaczy do obsad wtryskiwaczy
	-	Bosch				65 N×m
	-	Roto Diesel				130 N×m
-	koła zamachowego				50 N×m
-	śrub kół
	-	obręcze tłoczone				80 N×m
	-	obręcze odlewane				90 N×m
Masy
-	własna
	-	wersje GLD/XAD/XLD				870 kg
	-	wersje GRD/XRD				895 kg
	-	wersja SRD				905 kg
-	całkowita
	-	wersje GLD/XAD/XLD				1270 kg
	-	wersje GRD/XRD/SRD				1330 kg
-	maksymalna przyczepy niehamowanej
	-	wersje GLD/XAD/XLD				435 kg
	-	wersje GRD/XRD/SRD				445 kg
-	maksymalna przyczepy hamowanej			700 kg
Pojemności
-	zbiornik paliwa				50 dm3
-	układ smarowania				5 dm3 (z filtrem)
-	układ chłodzenia				8,3 dm3
-	skrzynka przekładniowa
	-	do modeli 1987			1,4 dm3
	-	od modeli 1988			2,0 dm3
-	układ hamulcowy			0,4 dm3
-	układ kierowniczy ze wspomaganiem		0,65 dm3
-	pompa podciśnienia wspomagania układu hamulcowego	0,04 dm3
Materiały eksploatacyjne
Paliwo / olej napędowy
Olej silnikowy / Essolube XD3 SAE 15W 40 lub Shell Super Diesel SAE 15W 30, wymiana co 7500 km lub co 1 rok (z filtrem)
Olej przekładniowy
-	do modeli 1987 / Esso Uniflo+ 10W 40, Shell Super 200 10W 40 lub Esso Super Oil 200 SAE 10W 40, wymiana co 45 000 km
-	od modeli 1988 / API GL5, SAE 75W80, sprawdzanie poziomu co 60 000 km (nie wymaga się okresowej wymiany)
Płyn chłodzący / mieszanina wody i specjalnej cieczy niezamarzającej Peugeot, wymiana co 2 lata
Płyn hamulcowy / SAE J 1703 DOT3 lub DOT4, sprawdzanie poziomu co 500 km, wymiana co 45 000 km lub co 2 lata
Olej w układzie kierowniczym ze wspomaganiem / Esso ATF Dexron II D 21065 lub Shell ATF Dexron II D 20137, sprawdzanie poziomu co 20 000 km
Pompa podciśnienia wspomagania układu hamulcowego / Esso Uniflo+ SAE 10W 40, Shell Super 200 SAE 10W 40 lub Esso Super Oil SAE 10W 40, sprawdzanie poziomu co 50 000 km
Zużycie paliwa
-	przy 90 km/h				3,9 dm3/100 km
-	przy 120 km/h				5,2 dm3/100 km
-	w cyklu miejskim				5,4 dm3/100 km
Prędkość maksymalna				155 km/h